ساروج چیست و چه کاربردی دارد ؟

در گذشته معماران ایرانی از ساروج به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می کردند. شاید با خود فکر کنید که ساروج چه ارتباطی با دستگاه فلزیاب و گنج یاب دارد! کسانی که در زمینه جست وجوی فلزات با ارزش فعالیت دارند، می دانند که ساروج چه مشکلاتی را در زمان گنج یابی و یافتن فلزات در زیر زمین به وجود خواهد آورد . از این مواد در گذشته های دور معماران جهت ساخت پل و سد استفاده می کردند و هم چنین برای دفن فلزات با ارزش و گنجینه ها در زیر زمین کاربردهای بسیاری داشت که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد .

ساروج چیست و چه کاربردی دارد ؟
ساروج چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

کاربرد ساروج در گنجینه ها

در معماری های قدیمی ایرانی از این ماده به دلیل مقاومت و استحکام بالا در ساختمان سازی استفاده می کردند . ساروج معمولا به دو روش گرم و سرد تهیه می شود . در روش سرد ، ابتدا آهک شفته را با ماسه بادی ، خاکستر ، خاک رس و .. مخلوط کرده و مواد افزودنی دیگری چون موی گوساله ، سفیده تخم مرغ و چربی و.. اضافه می کردند و اغلب برای دفن اشیاء و گنجینه و دفینه های با ارزش از این مواد استفاده می کردند اما برای ساخت ساروج به روش گرم کلوخ آهک رس دار را کوبیده و با آب و کاه مخلوط کرده و گل به دست آمده را روی زمین با ضخامت کم پهن می کنیم تا به طور کامل خشک شود . با آسیاب کردن تکه های خشک شده که پس از خشک شدن پخته می شوند ، ساروج گرم به دست می آید .

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  موادساروج

ساروج چیست و چه کاربردی دارد ؟

یکی از کاربردهای مهم استفاده از این مواد بعد از ساختمان سازی برای دفن کردن فلزات با ارزش و گنجینه های مختلف می باشد . دفینه های سنگی اغلب دارای پوشش سخت و محکمی می باشند تا افراد به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند . استحکام و مقاومت بالای این مواد عملیات گنج یابی با دستگاه فلزیاب را برای افراد سخت کرده است و مشکلاتی را در زمان یافتن فلزات با ارزش به وجود خواهد آورد . هدف اساسی جهت استفاده از این مواد در دفینه و گنجینه های مختلف محافظت و ایجاد امنیت برای فلزات با ارزش بوده است .

ساروج ها انواع مختلفی دارند و براساس استحکام و مقاومت آن ها به انواع مختلف تقسیم می شوند .از محکم ترین این مواد ، ساروج سیاه بوده و بعد از آن سفید و خاکستری و طوسی از محکم ترین ساروج ها یاد می شوند .امروزه از روش های مختلفی جهت نفوذ و شکستن این مواد استفاده می شود و نیازمند ابزار و امکانات و تجهیزات مخصوصی است که در صورت نبود چنین امکاناتی نفوذ به این مواد امکان پذیر نخواهد بود . برای از بین بردن این مواد چند روش پیشنهاد می شود : استفاده از حلال ، مواد منبسط شونده و مواد انفجاری کنترل شده .

ساروج چیست و چه کاربردی دارد ؟

دستگاه طلایاب و گنج یاب های با کیفیت با فرستادن فرکانس های مناسب به محض برخورد به این مواد محل دقیق گنجینه را تشخیص می دهند . در صورت بروز مشکلات و ایجاد اختلال در عملیات گنج یابی می توانید از پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه خریداری شده استفاده کنید و مشکلات ایجاد شده را در زمان کوتاه برطرف نمایید .

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  نحوه شکستن ساروج

برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایت halalsarouj.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام