ساروج و دانستنی های آن

ساروج و دانستنی های آن

ساروج و دانستنی های آن

 

ساروج نمونه ای از مصالح قدیمی است که در گذشته کاربردهای فراوانی داشته است. در یک تعریف کلی می توان گفت ساروج ترکیبی از آهک و خاکستر می باشد می باشد که با آب و گل مخلوط شده و پس از خشک شدن در کوره می سوزانند. در مرحله بعد آن را به شکل خاکستر در آورده و در آب حل می کنند. در این مرحله آهک آن به سنگ آهک محکمی تبدیل می شود.

کاربرد ساروج

از ویژگی های اصلی ساروج می توان به نفوذ ناپذیری بسیار بالای آن ها اشاره کرد. در گذشته از این خاصیت استفاده شده و از آن در ساخت مکان هایی هم چون آب انبارها، حوض، حمام و به طور کلی مکان هایی که در تماس مستقیم با آب بوده است، استفاده می شده است.

مواد تشکیل دهنده ساروج

آن چه که در ساخت ساروج استفاده می شود، آهک و سیلیس فعال می باشد. فعال بودن سیلیس نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. امروزه می توان به جای سیلیس فعال از جایگزین های دیگری هم چون سیلکافوم میکروسیلیس استفاده کرد. استفاده از ساروج به منظور پوشش سطوح صورت می گیرد. از این رو توجه به این نکته که ترک خوردگی بر روی آن رخ ندهد، نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از معایب ساروج خاصیت کاهش حجم آن می باشد. همین امر می تواند باعث ایجاد ترک خوردگی در ساروج شود. از این رو این نکته را می توان یکی از نقاط ضعف در به کارگیری ساروج در نظر گرفت. در گذشته از الیاف طبیعی در ساخت ساروج استفاده می شده است. اما امروزه الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری، فلزی و شیشه ای جایگزین الیاف مصنوعی شده است. ساروج دارای ظاهری صاف و براق می باشد. از این رو آن ها را در تزئینات خانه نیز مورد استفاده قرار می دادند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  ملات ساروج گرم

ساروج و دانستنی های آن

و روش های تخریب آن - ساروج و دانستنی های آن

انواع ساروج

به طور کلی ملات ساروج به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود: ملات ساروج گرم و ملات ساروج سرد. در ادامه به معرفی هریک از آن ها می پردازیم.

ملات ساروج گرم

ساروج گرم نوعی ملات آهک آبی است که از پخت و آسیاب کردن سنگ های آهکی رس دار به دست می آید.

ملات ساروج سرد

در ساخت ملات ساروج سرد از آهک، خاکستر و آب استفاده می شود. آن چه که برای چسبندگی این ماده مورد استفاده قرار می گیرد، خاک رس می باشد. خاکستر دارای مقادیر زیادی سیلیس غیر بلوری است که زمانی که با دوغاب آهک ترکیب می شود، سیلیکات کلسیم به وجود می آید. این عمل به کندی صورت می گیرد. از این رو می توان گفت ملات ساروج کندگیر است.

ساروج بر اساس استحکام و مقاومت آن ها ها نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. یکی از مستحکم ترین انواع ساروج که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت، ساروج سیاه می باشد. بعد از ساروج سیاه، نمونه های سفید، خاکستری و طوسی از مستحکم ترین ساروج هایی است که مورد استفاده قرار می گرفته است.

ساروج و دانستنی های آن

از چه روش هایی برای تخریب ساروج استفاده می شود؟

از جمله روش هایی که می توان از آن ها در تخریب ساروج استفاده کرد، استفاده از مواد منبسط شونده و استفاده از حلال ها می باشد.

  • در روش اول از مواد منبسط  شونده (کتراک) استفاده می شود. در این روش این مواد در آب ریخته شده و به شکل ملات در می آید. سپس این ملات درون حفره هایی که درون سنگ ایجاد شده ریخته می شوند و با گذشت زمان منبسط شده و باعث شکستن سنگ می شوند. آن چه که باعث ایجاد شکستگی در سنگ می شود قابلیت انبساط بالای آن ها می باشد. برای بالا بردن تاثیرگذاری این روش می توان از آن در فصل زمستان و از این مواد در آب ولرم استفاده کرد. در این صورت نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.
  • روش دیگر استفاده از حلال ها می باشد. در این روش باید از حلال مناسب ساروج و بتن به منظور تخریب آن ها استفاده کرد.

خرد کردن ساروج از دیگر نکاتی است که در مورد ساروج باید آگاهی داشته باشیم. روش خرد کردن ساروج ها متفاوت می باشد. آن چه که در خرد کردن ساروج حائز اهمیت می باشد، این است که بدانید شکستن ساروج را از کجا شروع کنید و به چه نقطه ای ضربه وارد کنید تا نتیجه بهتری داشته باشد. برای تولید مواد در جهت خرد کردن ساروج باید نمونه ساروج موجود باشد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  موادساروج چیست

نکات پایانی

همان گونه که گفته شد، ساروج نمونه ای از مصالح قدیمی است که در گذشته زیاد مورد استفاده قرار گرفته و نمونه ای از مصالح مستحکم به شمار می رفته است. یکی از مکان های تاریخی که در آن از ساروج استفاده شده است، سی وسه پل می باشد. باتوجه به آن چه که در بالا به آن اشاره شد، استفاده از ساروج در مکان هایی که با آب در تماس بوده اند، صورت می گرفته است. جالب این جاست هرچه این ماده در تماس بیش تری با آب باشد، استحکام خود را بیش تر حفظ می کند. از این رو به کارگیری این ماده در پایه های سی و سه پل باعث ایجاد استحکام آن ها شده است.

برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایت halalsarouj.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام