تخریب بتن

مواد منفجره آتشباری

تخریب بتن

انواع روش تخرب بتن:

تخریب بتن روش های متنوعی دارد ، از تخریب بتن به کمک مواد شیمیایی تا تخریب بتن به کمک دستگاه های مختلف.برای حذف وتخریب قسمتی از بتن  وجایگزین کردن آن با بتن جدید ممکن است چند حالت پیش بیاید.

بنابر این ممکن است این سوال پیش بیاید که تخریب بتن در چه شرایطی صورت می گیرد؟؟؟ معمولا زمانی که ترک های عمیق و زیادی وجود دارند و شرایط دال به صورتی است که باید بتن تخریب وجایگزین شود.

همانطور که قبلا گفته شد برای تخریب بتن روش های مختلفی وجود دارد اما امر مهم در تخریب بتن قبل از هر کاری مقاوم سازی آن پروژه هست.

تخریب بتن به روش دستگاه های پنو ماتیکی و هیدرولیکی:

این دستگاه های تخریبی به صورت عمومی برای تخریب بتن پیاده رو ها ، پل ها و فونداسیون ها استفاده  میشود.میزان تخریب بتن با این روش معمولا بستگی به مقاومت بتن ، میزان میلگرد های به کار رفته در بتن و اندازه چکش تخریب دارد.

این دستگاه ها می توانند میزان تخریب بالایی داشته باشند و در برخی شرایط  که ممکن است دسترسی سخت داشته باشد از راه دور کنترل شوند ، ام از معایب این روش میتوان به تولید صدا و گرد وغبار ولرزش اشاره کرد.

قابلیت مانور ودسترسی آسان ، قابلیت کنترل از راه دور و قابلیت استفاده برای تخریب در زیر آب از جمله ویژگی های این روش است.

تخریب تحت فشار:

زمانی که تخریب بدون سر وصدا و بدون ایجاد گرد وخاک و لرزش مد نظر باشد از روش های  تخریب تحت فشار بتن استفاده می شود.این روش شامل تخریب تحت فشار مکانیکی و شیمیایی می شود ، در روش مکانیکی تخریب توسط فشار زیاد توسط ماشین آلات ودستگاه های جدا کننده با فشار هیدرولیکی ایجاد شده خرد می شود.در روش شیمیایی ، مواد منبسط شونده شیمیایی درون یک الگوی خاص از سوراخ ها ریخته می شود و با منبسط شدن این مواد درون بتن ، تخریب انجام میشود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  روش تخریب سنگ

بتن تخریب شده سپس به راحتی توسط دست یا جرثقیل جمع آوری می شود ، این روش ها برای تخریب بتن با سر و صدای کم و بدون آلودگی کاربرد دارند که در هر دو روش سوراخ هایی در بتن ایجاد می شود که از طریق وارد شدن نیروی جانبی تخریب را انجام می دهند.

مزایاو معایب تخریب تحت فشار مکانیکی:

  • ارزان ، سرو صدای خیلی کم ، عدم ایجاد لرزش
  • استفاده از دستگاه های کر گیری سر الماسی صدا ولرزش را به مقدار زیادی کاهش می دهد ولی قیمت تمام شده آن گران تر است.
  • ایجاد سوراخ های اولیه مقداری سر وصدا و لرزش ایجاد می کند.
  • کنترل جهت حرکت ترک ها و تخریب بتن می تواند با دشواری همراه باشد.
  • دستگاه های تخریب دستی ویا ماشینی ممکن است با میلگرد های تسلیح برخورد کنند.

مزایا ومعایب تخریب با مواد شیمیایی

  • روش پر هزینه تر تخریب با کمک فشار
  • می تواند به شکل کنترل شده ای بتن را تخریب کند.
  • بدون سر وصدا ، بدون لرزش ، بدون گرد وغبار و یا گرد وغبار کم.
  • تغییرات دمایی زیاد می تواند اثر آن را کم کند.

تخریب با استفاده از جرثقیل

این روش یکی از متداول ترین روش های تخریب ساختمان است.در این روش یک آونگ بزرگ و با وزن زیاد با کمک جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد.این روش برای تخریب سازه های بنایی وبتنی کاربرد دارد. در برخی موارد این آونگ ممکن است به جای ضربه زدن از بالا روی ساختمان رها گردد.

اما این روش برای هر کاربردی مناسب نیست  و موجب ایجاد سر وصدا ، لرزش وگرد وغبار زیادی می شود.همچنین تنها اپراتور های کرین با مهارت بالا می توانند این روش را اجرا کنند.

تخریب بتن به کمک مواد منفجره

زمانی که حجم زیادی از بتن باید تخریب شود از مواد منفجره  استفاده می شود. این مواد منفجره داخل سوراخ هایی که از قبل مشخص شده قرار می گیرد و پس از انفجار ، سازه را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنند.این روش بر اساس نتیجه مورد نظر می تواند به شکل های مختلفی انجام شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  انواع تخریب بتن

لرزش و انفجار هوای اطراف میتواند به سازه های مجاور آسیب وارد کند ، به همین دلیل اجرای این روش باید با رعایت استاندارد های بالا و ایمنی کامل همراه باشد.

برش بتن

در این روش ، قطعات بتنی با استفاده از اره ، لیزر حرارتی ، و یا واتر جت بریده می شود  وبه قطعات کوچک تر تبدیل می شود و این قطعات به کمک جرثقیل برداشته می شود.این روش کم ترین تاثیر را بر سازه های اطراف دارد و آلودگی وسر وصدای کمی ایجاد می کند.

این روش برای تخریب بخش خاصی از سازه مانند دال ها و یا دیوار ها بسیار مناسب است.

روش واتر جت می تواند برای تخریب یک مسیر مستقیم ویا یک محدوده خاص مورد استفاده قرار بگیرد.از طرف دیگر لیزر حرارتی روی میلگرد ها به خوبی عمل می کند و آلودگی ولرزش ایجاد نمی کند.

مزایا ومعایب برش بتن با کمک واتر جت

  • گرد وغبار کم ایجاد می کند و خطر آتش سوزی را از بین می برد.
  • می تواند برای تخریب یک محدوده ویا تخریب یک مسیر مستقیم مورد استفاده باشد.
  • در هنگام برش نیاز به سیستم برش و همچنین سیستم کنترل آب می باشد.

به طور کلی تمامی روش های گفته شده برای  تخریب بتن مزایا و معایب و کار برد خاص خود را دارند که انتخاب روش مناسب برای تخریب با توجه به موقعیت پروژه و عوامل تاثیر گذار روی آن امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

استفاده مناسب از هر یک از روش های فوق می تواند به کاهش هزینه های تخریب و نتیجه وعملکرد بهتر هر یک از روش ها کمک کند. همچنین استفاده غیر اصولی و نامناسب در هریک از روش ها میتواند باعث ایجاد خسارت و افزایش هزینه های تخریب باشد.